donderdag 15 augustus 2013

Van wie en waarom

Morgen zie ik mijn collega's weer voor het eerst na de zomervakantie. We gaan een groepsactiviteit doen die er voor zorgt dat we weer met elkaar in gesprek komen en waarbij onze ervaringen in de zomervakantie een plaats krijgen. Onder het genot van wat wij allemaal voor elkaar voor de lunch hebben meegenomen wordt dit vast weer een bijzondere start.

Van te voren hebben wij te horen gekregen dat we een voorwerp moeten meenemen. Dat voorwerp staat symbool of heeft direct iets te maken met iets dat je deze zomer hebt beleefd, waar je bent geweest of wat het met je heeft gedaan. Alle voorwerpen gaan in een mand. Er wordt steeds één voorwerp uit genomen en we gaan raden van wie het is: wie denkt het te weten mag het zeggen.

Dan krijgt degene van wie het voorwerp is de beurt om er over te vertellen. Er kunnen leuke gesprekken ontstaan, juist door het raden aan de ene kant en de werkelijke toedracht aan de andere kant. We hebben deze activiteit eerder gedaan en heb er mooie herinneringen aan.

Als dit alles in een vertrouwde setting gebeurt, kan het een heel verrijkende activiteit zijn. Het is bijzonder om je via een voorwerp over je collega uit te spreken of zelf iets aan hen te vertellen. Ook de voorbereiding heeft een goede werking: ik heb alvast een voorwerp klaar en tussen de bedrijven door bedenk ik mij waarom dit voorwerp deze vakantie zo veel heeft betekend, ik zie al hoe ik het ga vertellen, zie mijn luisterende collega's al voor me en verheug me op hun verhalen. Ik ga als het ware open voor de dag van morgen.

Zo glijden we het nieuwe jaar in met elkaar. Het zal druk genoeg worden, we zullen elkaar keihard nodig hebben op allerlei gebied en daarom is een goede start zo belangrijk. We nemen er altijd even de tijd voor maar dan heb je ook wat....voor het hele jaar!

Deze activiteit is ook heel goed toe te passen
- als kennismakingsspel: neem een voorwerp dat veel over jou zegt
- met kinderen: neem een voorwerp wat iets vertelt over wat je fijn vindt
Uiteraard zijn de gesprekken die er uit ontstaan belangrijk, veel plezier ermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten