zondag 11 augustus 2013

Invallers....klaar voor de start: jouw onmisbare basisvaardigheden

Voor invallers is de start na de zomervakantie altijd speciaal. Je zou zomaar de hele eerste week ingezet kunnen worden op school of juist thuis moeten blijven omdat er geen vervanging nodig is. Hoe bereid je je nu voor op deze twee uitersten en alles daar tussen in?

Er zijn invallers die dit werk doen juist omdat ze de afwisseling tussen hollen of stilstaan bij verschillende scholen en in steeds weer andere groepen wel een mooie uitdaging vinden. Maar veel invallers hebben liever een vaste baan met regelmatig werk in voorspelbare roosters....knap dat zij dit werk dan toch doen. Op deze manier blijven zij behouden voor het onderwijs!

Om het invalwerk goed te kunnen doen heb je wel wat basisvaardigheden nodig. Ik beschrijf er alvast een paar. Controleer ze bij jezelf en waar nodig: ontwikkel je zelf op het gebied waar het nodig is. Het mooie aan het invalwerk is tegelijkertijd dat je zoveel ontwikkelkansen krijgt want al die verschillende klassen maken dat je jezelf enorm gaat leren kennen als leerkracht :)

Basisvaardigheden voor een invaller:

  • Nieuwsgierige houding. Het is heel spannend om steeds weer voor een andere klas te komen staan. Dat kan je vervullen met angst. Wanneer je nieuwsgierigheid daarvoor in de plaats zet zul je merken dat je eerder mogelijkheden ziet tijdens de dag dan hindernissen. Laat je verrassen door de nieuwe situaties!
  • Los kunnen laten. Er zijn van die dagen dat het niet lekker loopt: je krijgt geen goede verbinding met de klas, een ruzie heb je niet goed kunnen oplossen, je hebt niet alles kunnen doen wat je je voorgenomen had.....Dan is het handig als je kunt los laten. Dat doe je liefst heel bewust. Nare ervaringen wegdrukken betekent dat ze op onverwachte momenten (bijvoorbeeld als je weer in  een klas in dezelfde situatie komt) weer opduiken in je herinnering: niet fijn! Bewust loslaten van de dag kan op allerlei manieren: even bespreken met een collega of thuis, letterlijk bij het dichtdoen van de schooldeur het achter je laten, de dag terugblikken en innerlijk "opruimen (ook de fijne momenten even voor jezelf nog oppoetsen), maak notities over hoe je dit de volgende keer zal aanpakken (zo heeft een vervelende dag toch nog een oogstmoment.
  • Goed humeur. Overal en altijd is het handig om een goed humeur te hebben. Het helpt je in het maken en onderhouden van contacten, het houdt je kalm, het geeft meer uithoudingsvermogen en je hebt meer plezier in wat je doet. Het goede humeur komt je juist als invaller goed van pas. Wat er ook gebeurt: jij laat niet je goede humeur af pakken. Zeg dat tegen jezelf en ook tegen de leerlingen die aan het storen zijn. Door dit uit te spreken ga je vanzelf het goede doen: namelijk datgene wat jouw goede humeur behoudt. En dat is niet boos worden (heeft negatief effect op de sfeer ook voor degenen die wel goed mee doen) maar wel maatregelen die zorgen dat degene die stoort het gewenste gedrag gaat vertonen of op een andere plek verder gaat. Je goede humeur maakt je creatief en neemt al je angst voor ordeproblemen weg. Je goede humeur fluistert je de juiste woorden in om de sfeer in de klas goed te houden met een grapje of een pakkende opmerking. Je goede humeur laat je even met de les stoppen voor een kort spelletje of een lied "want dan kunnen we straks allemaal weer goed aan de slag. En je goede humeur is het beste voorbeeld dat je je leerlingen kunt geven: wie wil dat nou niet? Leerlingen die zich richten op een goed humeur hebben een goede werkhouding en plezier in het werk. 
Weet jij nog meer basisvaardigheden? Laat een reactie achter en dan vullen we het met elkaar aan.

Meer lezen voor invallers: Handboek Invallers Basisonderwijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten