vrijdag 16 augustus 2013

De oogst van vandaag

Het voorwerpenspel waar ik gisteren over schreef was ook dit keer goed voor mooie gesprekken. Ik werk al lange tijd samen met de collega's waarmee ik dit spel speelde, toch leerde ik weer nieuwe dingen over hen. Ik bedacht mij tijdens het spel dat het vertellen over je vakantie ook heel veel zegt over jezelf, over hoe je in het leven staat en over hoe je op dit moment in het leven staat.

Dit was o.a. wat ik te weten kwam over collega's, de oogst van vandaag:
- een lang gekoesterde wens waarvan ik het bestaan niet wist was in vervulling gegaan
- een collega had bij zichzelf nieuw talent ontdekt
- wij werden op de hoogte gesteld van de kwetsbare situaties thuis bij verschillende collega's
- enkele collega's hadden zichzelf super goed kunnen opladen in de vakantie

Doordat wij dit nu van elkaar weten kunnen we niet alleen rekening houden met elkaar maar hebben we ook weer nieuwe verbindingen gelegd. PrivĂ© situaties worden niet breed uitgemeten maar de zwaarte er van mag wel bestaan. Op je werk blijf je tenslotte ook mens. Het fijne is nu dat we weten wat we tegen elkaar kunnen zeggen ter versterking van elkaar en ons team. Ook weten we dat we niet alles hoeven te zeggen want het belangrijkste is uitgesproken. Ik heb dat zelf ook zo mogen ervaren in moeilijke tijden privĂ©:  het is fijn als je collega's weten dat je het moeilijk hebt en dat je het er niet over hoeft te hebben. Zo kun je allemaal aan de slag met een schouderklop die je elkaar uitdeelt.

Hoe dan ook: vergeet niet om je collega's te bemoedigen, complimenten te geven, een beetje persoonlijke aandacht te geven. Dat maakt jouw eigen werk ook prettiger. En je hoeft er niet op te wachten: de energie die je daar in steekt krijg je vele malen terug. Ik wens je veel werkplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten