maandag 26 augustus 2013

Oeps...leerkrachten zijn toch geen "zorgers"?

Op LinkedIn is binnen de groep PONetwerk een levendige discussie bezig met als uitgangspunt:

"Werkdruk in het Primair Onderwijs hoog' is steeds opnieuw de conclusie van onderzoek. Maar wat valt er nou echt aan te doen?"

Op een gegeven moment haakt een deelnemer in die beschrijft dat leerkrachten echte zorgers zijn, met alle eigenschappen van dien:

Leerkrachten zijn mijn inziens over het algemeen 'zorgers'. En alleen dat gegeven al maakt (extra) onderzoek naar werkdruk wellicht overbodig. De kenmerken van de 'zorger' en 'werkdruk' horen bijna bij elkaar. Typeert onderstaande niet een beetje de leerkracht? 
Zorgers zijn vriendelijk, loyaal en hebben aandacht voor anderen. Hun gebaren zijn rustig, zoals hun hele aard. Emotionele uitbarstingen, zowel positief of negatief, komen dan ook nauwelijks voor. Ze zijn gemakkelijk in de omgang en verlangen naar rust, stabiliteit en harmonie. Ze vermijden het nemen van grote beslissingen en hebben er een grote behoefte aan bij ‘de club’ te horen. Zorgers kunnen goed luisteren en 
maken graag tijd vrij voor vrienden. Ze kunnen niet goed tegen agressief gedrag of ruzie, maar dat zullen ze niet gauw laten merken want dat verstoort ook de harmonie. Zorgers oordelen niet snel. Ze accepteren anderen zoals ze zijn. Gevoelens, van henzelf of van een ander, vinden ze cruciaal. Zorgers houden van stabiele relaties en staan niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Ze kunnen zeer bedeesd zijn en laten zich in die zin gemakkelijk verleiden tot extra taken of ongevraagde aandacht omdat ze niet graag ‘nee’ zeggen.

Mijn reactie hierop: Oeps (...), ik zou nou niet "de leerkrachten" als "zorgers" gaan bestempelen. Ik zie veel meer diversiteit om mij heen dan alleen de eigenschappen die daarbij horen. Ik denk dat er gewoon meer mannen en/of meer mannelijk gedrag nodig is in het onderwijs. Wij dames hebben aardig wat te stellen binnen het onderwijs met alles wat er in de dagelijkse praktijk op ons af komt en het is net als met het alleenstaand moederschap: je moet vader en moeder tegelijk zijn, in dit geval meester én juf. Wat ik lees in de social media en wat ik beluister bij mijn cursisten is ook mannentaal en mannengedrag dat door vrouwen wordt toegepast, Ik raad het vaak aan in bepaalde situaties omdat het gewoon de beste oplossing is in je werk met je collega's en voor de klas:

- direct zeggen wat je bedoelt
- nee zeggen of bedenktijd nemen
- niet alles zo perfect doen, alleen dat wat echt perfect moet
- duidelijk zijn in je regels (en dat kan ook op een vriendelijke manier)
- niet piepen als het tegen zit maar je tanden er in
- gaat het mis? In orde maken en weer door.
- als een manager je werk doen met feeling voor de mensen om je heen maar recht op je doel af
enz.
En zorgen? Ja, dat ook. Maar eerst goed voor jezelf zorgen: op tijd gas terug, thuis niet te lang door voor school, genieten van je werk.

Nu aan jou de vraag: Hoe zou jij er op reageren als iemand zegt dat leerkrachten "zorgers" zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten